28 October 2009

sempurnakah ?

dikopipes dr emel yg menari2 dlm inbox dba mtk dibacakan.. lama dh dpt emel ni, tp tabiat dba yg xbrapa rajin nk baca emel yg pnjg2...sblm delete kmarin, dba baca dulu. rupanya bole tahan jugak emel ni..he


Ini kisah perjumpaaan dua orang sahabat yang sudah puluhan tahun berpisah. Mereka amat merindui antara satu sama lain, berbual,bersenda sambil minum kopi di sebuah cafe.



Awalnya topik yangdibicarakan adalah soal2 nostalgia zaman sekolah dulu, namun pada akhirnya menyangkut kehidupan mereka sekarang ini. "Mengapa sampai sekarang kamu belum menikah?" ujar seorang kepada temannya yang sampai sekarang masih membujang.



"Sejujurnya sampai sekarang ini saya masih terus mencari wanita yang sempurna. Itulah sebabnya saya masih membujang. Dulu waktu saya di Utara, saya berjumpa dengan wanita yang cantik yang amat bijaksana. Saya fikir inilah wanita ideal untuk saya dan sesuai menjadi isteri saya.Namun selepas itu, pada masa berpacaran baru aku tahu dia sebenarnya amat sombong. Hubungan kami putus sampai disitu.



Di Ipoh aku bertemu seorang perempuan yang cantik jelita ,ramah dan dermawan. Pada perjumpaan pertama aku begitu takjub dan seronok.Hatiku berdesir kencang, inilah wanita idealku. Namun selepas itu baru kutahu, ia banyak tingkahlaku yang tak baik dan tidak bertanggung jawab.



Dan ketika aku di JB. Aku bertemu wanita yang manis, baik, periang dan pintar. Dia sangat menyenangkan bila diajak berbicara, selalu menyambung perbualan kami dan penuh humor. Tapi terakhir aku ketahui kalau dia dari keluarga yang berantakan yakni berpecah belah dan selalu menuntut sesuatu yang kita tidak mampu memenuhinya. Akhirnya kami berpisah.



Aku terus mencari, namun selalu mendapatkan kekurangan dan kelemahan pada wanita yang aku temui. Sampai pada suatu hari, aku bersua dengan wanita ideal yang aku dambakan selama ini. Ia begitu cantik, pintar, baik hati, dermawan dan penuh sopan santun. Dia juga sangat perhatian dan sayang kepada orang lain. aku fikir inilah pendamping hidup aku yang dikirim oleh Tuhan .....



" Lantas !!!!! ", sergah temannya yang dari tadi tekun mendengar "Apa yang terjadi???? Mengapa kamu tidak terus meminangnya?". Yang ditanya diam sejenak dan akhirnya dengan suara perlahan si bujang itu menjawab, "Baru sekarang aku mengetahui bahawa dia juga sedang mencari lelaki yang sempurna".




dba : sebelum mengomel org, sila 'comel' kan diri terlebih dahulu..;)

No comments:

Post a Comment